Spojené státy americké jsou federativní republika, která od svého založení hledá symboly, jež by reprezentovaly celou národnost. Mezi vlajku, hymnu a státní znak se často objevují i otázky ohledně oficiálního nápoje. Zatímco některé země mají jasně vyhlášené národní nápoje, USA si historicky udržují spíše volnost a různost. Toto zjištění ale neznamená, že v Americe neexistují nápoje, které jsou téměř tak známé jako státní symboly. V tomto článku rozebíráme, proč USA nemají oficiální drink, jaké nápoje se často zmiňují a co se o tom snažily řídit i zákonné snahy.
V USA neexistuje centrální zákon, který by definoval národní nápoj. Zákon o národních symbolech (U.S. Flag Code) se soustředí jen na vlajku a státní hymnu. Pokusy o legislativní schválení nápoje se odehrály jen v několika státech a nikdy se nedostaly na federální úroveň. Důvod je jednoduchý - americká kultura je příliš rozmanitá a regionální tradice často převažují nad jednotným národním symbolem.
Diskuze o možném oficiálním nápoji se však točí kolem několika ikonických tekutin.
Parlamentní návrh z roku 2003, který předložil senátor JamesRauch, chtěl deklarovat bourbon za národní nápoj. Návrh narazil na odpor ze strany producentů jiných lihovin a byl po dvou letech odsunut.
Další snaha přišla v roce 2011, kdy senátoři z Texasu a Kentucky iniciovali Zákon o národním pití, který by oficiálně uznal „kvalitní čerstvé mléko“ jako národní nápoj. Opět se setkal s kritikou kvůli regionálním preferencím a byl odložen.
Podle průzkumu Gallupa z roku 2023 odpovědělo 38% respondentů, že když se ptají na „americký drink“, první napadne jim bourbon. Dalších 24% uvedlo Coca‑Colu, 15% kavárenskou kulturu a 10% mléko. Zbytek zmínil jiné možnosti, například craft beer nebo agávový likér.
Nápoj | Typ | Historický kořen | Oblíbenost v USA (2023) | Oficiální status |
---|---|---|---|---|
bourbon | Whisky | Kentucky, 18.století | 38% | Žádný (průmyslový standard) |
Coca‑Cola | Limonáda | Atlanta, 1886 | 24% | Žádný |
mléko | Vejcový nápoj | Domácí spotřeba, 19.století | 15% | Žádný |
káva | Teplý nápoj | Latinská Amerika, 18.století | 10% | Žádný |
Navzdory neexistenci zákonného statusu využívají výrobci svých nápojů „americkou“ identitu jako součást brandingu. Například bourbonové destilérky často plakátují "Made in USA" a ladí s národními svátky. Coca‑Cola svádí spotřebitele silnými vizuály americké svobody (červené a bílé pruhy, hvězdná hvězda). Současně se objevují trendy: craft beer a Tennesseewhiskey získávají přídavky jako „národní výběr pro milovníky lokálních chutí".
Kdyby Kongres nakonec schválil národní nápoj, mohl by to být kompromis mezi historickým odkazem a současnými chutěmi. Jeden návrh z roku 2022 navrhl mix bourbonu a Coca‑Coly (známý jako "Jack & Coke"). Jiný výzkumný tým preferoval čisté, nealkoholické řešení - čerstvé mléko, jako odkaz na původní hodnoty zdraví. Vše ale zůstává spekulací.
Ne, federální zákon neuznává žádný nápoj jako oficiální národní symbol. Existují jen neformální preference a regionální tradice.
Bourbon má jasně definovaný původ v Kentucky, je chráněn zákonem "Bourbon Standard of Identity" a je vnímán jako symbol americké řemeslné tradice, což ho řadí mezi nejčastější volby.
Coca‑Cola je jednou z největších amerických značek, která se po celém světě spojuje s USA. Přestože není legislativně uznána, její marketing často využívá národní symboliku.
Ano, některé státy, např. Kentucky, mají zákony podporující bourbon jako státní „poklad". Federální úroveň však žádný takový zákon nevyhlásila.
Je možné, že nový zákon nebo rezoluce Kongresu stanoví národní nápoj, ale doposud chybí konsensus mezi politickými stranami a průmyslovými lobby.
srp 21 2023
říj 12 2023
pro 13 2023